بازسازی هوشمندانه شبکههای حملونقل؛ در اقتصاد پس از جنگ، اولویت با بازسازی سریع و هوشمندانه شبکههای حملونقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی است؛ زیرا این شبکهها ستون فقرات جابهجایی کالا، انسان و سرمایه هستند
به گزارش پایگاه خبری آبهای آزاد، پیمان سنندجی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در یادداشتی به اهمیت شبکههای مختلف حملونقل در کشور پرداخته و ضرروت بازسازی آنها را در دوران پس از جنگ مورد تاکید قرار داده است.
بر اساس آمار پایگاه داده بینالمللی حوادث غیرمترقبه، جهان در سال 2024 بالغ بر 393 حادثه طبیعی را از سر گذرانده است. در نتیجه این حوادث، 16,753 انسان جانشان را از دست داده و زندگی 167.2 میلیون نفر تحت تأثیر قرار گرفتهاند. خسارات اقتصادی ناشی از این حوادث بالغبر 241.95 میلیارد دلار برآورد میشود.
سیل و طوفان پرتکرارترین حوادث غیرمترقبه طبیعی این سال است و آسیا همچنان یکی از کانونهای مهم بروز این حوادث باقی مانده است.
علاوه بر حوادث غیرمترقبه طبیعی، طبق دادههای پایگاه داده درگیریهای مسلحانه تعداد درگیریهایی که پای دولتها را هم به میان آورده، در سال ۲۰۲۴ به ۶۱ مورد افزایش یافته است که بهنوبه خود رکوردی بعد از جنگ جهانی دوم محسوب میشود. این حوادث همه اجزای زندگی انسانها ازجمله کسبوکارها را بهشدت تحت تأثیر قرار میدهد.
آمارهای جهانی نشان میدهد بخش قابلتوجهی از کسبوکارهای که تحت تأثیر این بحرانها قرار میگیرند، هرگز احیاء نمیشوند یا بهسرعت شکست میخورند؛ این بخشی از گزارشی است که مرکز پژوهشهای اتاق ایران آن را منتشر کرده است.
جنگها همواره آسیبهای عظیمی به زیرساختهای اقتصادی کشورها وارد میکنند، این بحرانها میتوانند تأثیرات مخربی بر اقتصاد کشور، بهویژه بر کسبوکارهای کوچک و متوسط (SMEs) که بخش قابلتوجهی از اشتغال و تولید ناخالص داخلی را تشکیل میدهند، داشته باشند و آنها را بهشدت آسیبپذیر کنند. اما در عین حال بسترهایی برای بازتعریف اولویتهای توسعهای نیز فراهم میشود.
در تجربه کشورهای مختلف، از آلمان و ژاپن پس از جنگ جهانی دوم تا عراق و افغانستان در دهههای اخیر، بازسازی زیرساختهای حملونقل و توسعه لجستیک نقش کلیدی در بازگشت به مسیر رشد ایفا کرده است.
در اقتصاد پس از جنگ، اولویت با بازسازی سریع و هوشمندانه شبکههای حملونقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی است؛ زیرا این شبکهها ستون فقرات جابهجایی کالا، انسان و سرمایه هستند و بدون آنها هیچ زنجیره تأمینی نمیتواند پایدار بماند.
از سوی دیگر، لجستیک پیشرفته و دیجیتالشده، که توانایی مدیریت مؤثر منابع محدود را دارد، به کشور کمک میکند تا روند بازسازی را با بهرهوری بیشتر و هزینههای کمتر طی کند.
اگر بخواهیم به آینده نگاه کنیم، نقش حملونقل و لجستیک در اقتصاد پس از جنگ از سه منظر اهمیت خواهد داشت.
1. تسهیل تجارت و بازسازی داخلی: بازگشایی مسیرهای تجاری و تسهیل ورود تجهیزات، مواد اولیه و کالاهای اساسی به مناطق جنگزده، نخستین و مهمترین اقدام در مسیر بازسازی اقتصادی خواهد بود. بدون جادهها، ریلها و بنادر فعال، بازسازی متوقف خواهد ماند.
2. ایجاد اشتغال و بازگشت رونق به مناطق آسیبدیده: اجرای پروژههای زیرساختی حملونقل، بلافاصله فرصتهای شغلی گستردهای در بخشهای مهندسی، ساختوساز، خدمات و پشتیبانی ایجاد میکند و به بازگشت رونق به مناطق آسیبدیده کمک میکن.
3. اتصال به اقتصاد جهانی: در دنیای امروز، بدون حضور فعال در زنجیرههای لجستیکی جهانی، امکان رشد بلندمدت اقتصادی وجود ندارد. کشورهایی که پس از جنگ در توسعه کریدورهای حملونقل منطقهای و اتصال به بنادر و بازارهای بینالمللی سرمایهگذاری کردهاند، روند بازسازی اقتصادیشان بسیار سریعتر و پایدارتر بوده است.
در نهایت، اقتصاد پس از جنگ باید آیندهنگرانه بازسازی شود، نه فقط بازگشت به وضعیت پیش از جنگ. استفاده از فناوریهای نوین لجستیک، برنامهریزی هوشمند حملونقل، و رویکردهای مشارکتی میان بخش خصوصی و دولتی، میتواند اقتصاد را به سطحی بالاتر از پیش از جنگ ارتقا دهد و مسیر توسعه پایدار را هموار کند.
امیدوارم کشورهایی که در آینده با چالشهای جنگ مواجه میشوند، از این تجربههای جهانی بهره بگیرند و حملونقل و لجستیک را به عنوان موتور اصلی بازسازی اقتصادی خود در نظر بگیرند.
منبع: آیندهنگر
ثبت دیدگاه