کشتی چینی از قطب شمال به اروپا رسید؛ یک کشتی کانتینری چینی با انجام نخستین سفر آزمایشی خود از مسیر دریایی قطب شمال به بریتانیا، توانست مدت زمان حمل کالا از چین به اروپا را تقریباً به نصف کاهش دهد.

به گزارش ، کشتی Istanbul Bridge محموله‌ای شامل خودروهای برقی و پنل‌های خورشیدی را از بندر «ژوشان» چین به بندر «فلیکس‌استو» در بریتانیا منتقل کرده است.

بنابر اعلام شینهوا، این سفر که در ابتدا قرار بود ۱۸ روز به طول انجامد، به دلیل وقوع توفان در سواحل نروژ با دو روز تأخیر انجام شد، اما با این حال، مدت زمان آن به‌مراتب کمتر از مسیرهای سنتی عبوری از کانال سوئز یا دماغه امید نیک بود که به طور معمول ۴۰ تا ۵۰ روز به طول می‌انجامند.

مسیر جدید موسوم به «دریای شمالی»(Northern Sea Route)  که به‌طور کامل در آب‌های قطبی و در محدوده اقتصادی روسیه قرار دارد، به‌دلیل افزایش دمای جهانی و کاهش گسترده یخ‌های قطبی اکنون قابل کشتیرانی شده است.

چین با همکاری روسیه در حال بررسی و توسعه این مسیر به‌عنوان راهی سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر برای دسترسی به بازار اروپا است.

بر اساس داده‌های گمرک چین، صادرات این کشور به اروپا در ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته، در حالی که صادرات به ایالات متحده ۲۷ درصد کاهش یافته است. کارشناسان این روند را نشانه‌ای از تلاش پکن برای کاهش وابستگی تجاری به بازار آمریکا و گسترش روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا می‌دانند.

کشتی Istanbul Bridge که حدود ۴ هزار کانتینر را حمل می‌کرد، پس از ورود به بریتانیا، طبق اعلام شینهوا، در بنادر آلمان، لهستان و هلند نیز پهلو خواهد گرفت. این شناور متعلق به شرکت چینی Sea Legend است که تحت مدیریت کامل چین فعالیت می‌کند.

گرچه استفاده از مسیر قطب شمال فرصت‌های جدیدی را برای تجارت دریایی فراهم کرده، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که شرایط آب‌و‌هوایی ناپایدار در این منطقه می‌تواند چالش‌های جدی برای ایمنی و تداوم کشتیرانی ایجاد کند.
 

چهارپنجم موانع صادرات داخلی است قبلی

چهارپنجم موانع صادرات داخلی است

ترامپ طرح کربن‌زدایی دریایی را تهدید کرد بعدی

ترامپ طرح کربن‌زدایی دریایی را تهدید کرد