توافق بزرگ ایران و روسیه در خزر؛ ایران و روسیه توافق کردند با توسعه زیرساختهای بندری و حملونقل و رفع موانع موجود، حجم مبادلات از طریق دریای خزر را به بیش از پنج میلیون تن در سال برسانند.
به گزارش پایگاه خبری آبهای آزاد، ایران و روسیه در سالهای اخیر گامهای مهمی برای فعالسازی مسیر بینالمللی شمال–جنوب (INSTC) برداشتهاند؛ مسیری که بندر کاسپین بهعنوان حلقه کلیدی آن، نقش تعیینکنندهای در اتصال بنادر جنوبی ایران به شبکه حملونقل روسیه از طریق دریای خزر ایفا میکند.
افزایش تحریمهای غرب علیه روسیه موجب شده مسکو نگاه ویژهای به ظرفیتهای لجستیکی ایران داشته باشد.
در همین راستا، مقامات ارشد حملونقل دو کشور در نشستی مشترک توافق کردند کنسرسیوم بندری–دریایی مشترک تشکیل دهند و حملونقل ترکیبی از طریق خزر را توسعه دهند.
این نشست با حضور سعید رسولی، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران، مصطفی طاعتی مقدم، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، دیمیتری زویریف، معاون وزیر حملونقل روسیه و الکسی تاراسنکو، رئیس آژانس فدرال حملونقل دریایی روسیه برگزار شد.
طرفین بر ضرورت ارتقای سطح مبادلات تجاری دریایی، ایجاد سازوکارهای مشترک و افزایش ظرفیت ترانزیت کالا در مسیر خزر تأکید کردند.
نقش راهبردی بندر کاسپین
مصطفی طاعتیمقدم با اشاره به موقعیت ویژه بندر کاسپین گفت: این بندر بهعنوان تنها بندر شمالی کشور با عمق مناسب و اسکلههای مدرن، حلقه اتصال حیاتی میان ایران، روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا خواهد بود.
وی افزود: اتصال ریلی بندر کاسپین به شبکه سراسری کشور و توسعه خدمات لجستیکی، آن را به دروازهای مطمئن برای ترانزیت کالا تبدیل میکند.
افزایش مبادلات و رفع موانع
دو کشور توافق کردند با توسعه زیرساختهای بندری و حملونقل و رفع موانع موجود، حجم مبادلات از طریق دریای خزر را به بیش از پنج میلیون تن در سال برسانند. تسهیل فرایندهای گمرکی و ارتقای خدمات دریایی نیز در دستور کار قرار گرفت.
نشست ماخاچقلعه
هیئت ایرانی برای شرکت در نشست همکاری حملونقل دریایی ایران و روسیه به ماخاچقلعه سفر کرده است.
در این نشست، مقامات دولتی و فعالان بخش خصوصی دو کشور راهکارهای توسعه روابط دریایی، بندری و حملونقل ترکیبی را بررسی خواهند کرد؛ نشستی که میتواند گام تازهای در همگرایی اقتصادی و تقویت نقش ایران در تجارت منطقهای از مسیر خزر باشد.
ثبت دیدگاه