موفقیت در سایه صبوری و سختکوشی؛ یکی از اصولی که همواره در کار خود رعایت کرده‌ام، صداقت و مشتری‌مداری بوده است که باعث شد رضایت مشتریان جلب شود و انگیزه‌ای برای گسترش کار باشد.

به گزارش ، حسین ناجی‌پور، مدیرعامل شرکت هرمز مارین در یادداشتی ضمن اشاره به سابقه فعالیت خود، کنار آمدن با مشکلات، رویارویی با شرایط دشوار و صبوری و سختکوشی را عامل موفقیت و پیروزی در کارها می‌داند.

متولد اول آبان ۱۳۲۹ هستم. درباره دوران کودکی و علایق اولیه‌ام باید بگویم به فکر دریانوردی نبودم. از همان سال‌های نوجوانی ذهنیت و علاقه‌ای جدی به مسائل اقتصادی و بازرگانی داشتم و همین موضوع مسیر آینده مرا مشخص کرد.

تحصیلات دانشگاهی‌ام را در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه میشیگان آمریکا گذراندم و پس از دریافت لیسانس، سال ۱۳۵۹ به ایران بازگشتم. در بازگشت به کشور، فعالیت خود را در بخش خصوصی بازرگانی خارجی آغاز کردم اما با شروع جنگ تحمیلی و محدودشدن تجارت خارجی، این فعالیت‌ها نیز عملاً متوقف شد.

در آن شرایط به فعالیت در بخش‌های دولتی پرداختم؛ حضوری که 2 تا 3 سال به طول انجامید. پس از آن، همکاری خود را با سازمان‌های وابسته به وزارت بازرگانی وقت آغاز کردم و در آنجا مسیر حرفه‌ای تازه‌ای را ادامه دادم.

سال ۱۳۶۴ مأموریتی برای من پیش آمد که طی آن به عنوان مدیرعامل یک شرکت لجستیک متعلق به جمهوری اسلامی ایران، به کشور اتریش اعزام شدم. حدود 4 سال در آنجا مدیریت این مجموعه را بر عهده داشتم تا اینکه سال ۱۳۶۸ به ایران بازگشتم.

پس از بازگشت، با توجه به تجربه‌های کاری که در حوزه بازرگانی و حمل‌ونقل به دست آورده بودم، به این نتیجه رسیدم حمل‌ونقل ـ چه دریایی، چه زمینی و چه هوایی ـ بخش جدایی‌ناپذیر از بازرگانی است. همین موضوع باعث شد تصمیم بگیرم فعالیت مستقل خود را در این عرصه آغاز کنم. بنابراین اواخر سال ۱۳۶۸ برای دریافت مجوز تأسیس شرکت اقدام کردم و در نهایت سال ۱۳۶۹ شرکت ثبت شد. از همان زمان نیز فعالیت رسمی‌ام در حوزه حمل‌ونقل و خدمات دریایی آغاز شد.

در زمینه تجربه شخصی‌ام با دریا و صنعت دریایی، خاطره‌ای دارم که برایم بسیار الهام‌بخش بوده است؛ سال ۱۳۶۹، در نیمه نخست سال، مأموریتی به شرکت ما واگذار شد که مربوط به خلیج‌فارس و بندرعباس بود. این مأموریت در ادامه اقدامات مربوط به دوران جنگ بود، چرا که بخشی از پاکسازی‌ها و عملیات‌های دریایی به طور کامل انجام نشده بود. به همین منظور تیمی از نجات کشتی‌ها حضور داشت و من نیز همراه آنان به منطقه اعزام شدم.

این نخستین‌بار بود که سوار شناور شدم و به دل دریا رفتم؛ تجربه‌ای بسیار متفاوت و تأثیرگذار که انگیزه تازه‌ای در من ایجاد کرد. از همان زمان درک کردم چه در حوزه دریایی و چه در مدیریت و زندگی شخصی، انسان برای رسیدن به اهدافش نیازمند 2 ویژگی مهم است: صبوری و سختکوشی.

من این خصوصیات را در خود می‌دیدم و همان سال‌ها ساعات طولانی ـ گاه روزی ۱۳ تا ۱۴ ساعت ـ کار می‌کردم تا بتوانم اهدافی را که برای خودم تعیین کرده بودم، محقق کنم. این تجربه نخستین حضورم روی شناور، نقطه عطفی در مسیر حرفه‌ای من شد و نگاه تازه‌ای نسبت به دریا و سختی‌های آن در ذهنم شکل گرفت.

در مسیر حرفه‌ای خود در حوزه دریایی و حمل‌ونقل، با چالش‌های زیادی روبه رو شدم. کار در دریا با سختی‌های خاص خود همراه بود و آن تجربه‌ای که از حضور در شناور به دست آوردم، بسیار آموزنده بود. تحمل فشارها، کنار آمدن با مشکلات و رویارویی با شرایط دشوار، بخشی از مسیر کاری من بود و الحمدلله توانستم با صبوری و سختکوشی موفقیت و پیروزی را در این مسیر تجربه کنم.

در روابط خانوادگی نیز از ابتدا اخلاق و روش کار من برای خانواده روشن بود. زمانی که در خارج از کشور مشغول فعالیت بودم، خانواده ترجیح می‌دادند از راه دور نظاره‌گر باشند اما پس از بازگشت به ایران، حضور من و استمرار حرفه‌ام را پذیرفتند. صبوری و سختکوشی، همواره خصلت اصلی من بوده و توانستم آن را در مسیر کاری و زندگی شخصی حفظ کنم.

خوشبختانه فرزندانم نیز مسیر تحصیل و حرفه‌ای موفقی داشته‌اند. یکی از آنها در ایران ادامه تحصیل داد و 2 نفر دیگر در خارج از کشور بودند که پس از بازگشت، هم‌اکنون از مدیران شرکت ما هستند و در کنار هرم مجموعه، با مسئولیت‌های مهمی فعالیت می‌کنند. برخی از آنها حتی عضو هیئت‌مدیره و سهامدار شرکت نیز هستند.

یکی از اصولی که همواره در کار خود رعایت کرده‌ام، صداقت و مشتری‌مداری بوده است. حفظ این اصول، همراه با تلاش و توسعه، باعث شد رضایت مشتریان جلب شود و انگیزه‌ای شد برای گسترش شرکت. امروز با افتخار می‌توانم بگویم بیش از ۱۰۰ نفر در دفتر مرکزی و شعبه‌های شرکت مشغول به کار هستند و ما مانند یک خانواده در کنار هم فعالیت می‌کنیم.

نزدیکی، وفاق و همکاری میان اعضای تیم، جزو افتخارات ماست و همین روحیه جمعی و صمیمیت در محیط کاری، موجب رشد و توسعه پایدار شرکت شده است. برای من، این موفقیت نه‌تنها نتیجه تلاش فردی، بلکه حاصل همدلی و همراهی کل تیم بوده است.

آموزش و ارتقای توانمندی نیروی جوان، همیشه یکی از اهداف اصلی و راهبردی مجموعه ما بوده است. ما این موضوع را سرمشق‌مان قرار داده‌ایم و تقریباً بیشتر پرسنل برای ارتقای دانش و مهارت خود در کلاس‌های آموزشی انجمن کشتیرانی و انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران شرکت می‌کنند.

در طول 6 ماه اخیر، تعداد زیادی از این کلاس‌ها برگزار شده و خوشبختانه همه پرسنل توانسته‌اند از این فرصت بهره ببرند. حتی این آموزش‌ها باعث شده کارکنان بتوانند درخواست مجوزهای سازمان بنادر و دریانوردی را نیز ارائه دهند اما با وجود اینکه این فرصت‌ها فراهم شده، علاقه و تعهد آنها نسبت به مجموعه باعث شده تاکنون هیچ‌کدام از این آموزش‌ها به منظور استفاده شخصی مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.

در رابطه با چشم‌انداز صنعت دریایی ایران در منطقه هم به نظرم باید امیدوار باشیم. هر چند مشکلات فعلی کشور ما چالش‌برانگیز است اما با همت مسئولان مربوطه و صبر و شکیبایی مردم، به طور قطع این موانع قابل رفع است و قدردان تلاش‌های هموطنان‌مان هستیم.

پس از حل این مشکلات، شاهد جایگاه قوی و رشد مستمر صنایع دریایی خواهیم بود. ایران با منابع غنی و مدیران شایسته، توانایی دارد در منطقه و حتی سطح جهان، جایگاه مطلوب خود را در صنعت دریایی پیدا کند. این چشم‌انداز، ما را تشویق می‌کند همچنان با سختکوشی، صبوری و نگاه استراتژیک به توسعه و آموزش نیروی جوان ادامه دهیم.

غفلت از رشته مهندسی دریا و کشتی‌سازی قبلی

غفلت از رشته مهندسی دریا و کشتی‌سازی

«بوشهر در آئینه‌ی بندر و دریا» رونمایی شد بعدی

«بوشهر در آئینه‌ی بندر و دریا» رونمایی شد