چالش کمبود نیروی متخصص؛ اکنون اصلیترین چالش در حوزه نفتکش، مسئله کمبود نیروی متخصص است و کمبود نیرو باعث شده جابهجایی بهموقع دریانوردان با دشواری مواجه شود.
به گزارش پایگاه خبری آبهای آزاد، رضا پورجهان، کارشناس ارشد برنامهریزی نفتکشها و مدیر دریایی نمونه در یادداشتی به بیان چالشهای حوزه نفتکش از جمله سن بالای ناوگان و کمبود نیروی انسانی متخصص پرداخته است.
بنده از سال ۱۳۷۹ به شرکت ملی نفتکش ایران پیوستم. ابتدا به مدت 2 سال در واحد شناورها، بهویژه شناورهای ساحلی، مشغول خدمت بودم. از سال ۱۳۹۲، یعنی در مجموع حدود ۱۳ سال به عنوان دریانورد در خدمت شرکت ملی نفتکش ایران انجام وظیفه کردم.
در آن زمان که هنوز تحریمها آغاز نشده بود، شرکت ملی نفتکش به تمام نقاط دنیا نفت صادر میکرد. حتی برخی از کشتیهای ما به دلیل نبود تحریمها بهراحتی فعالیت داشتند؛ به عنوان نمونه، بارها نفت نروژ را به کانادا منتقل میکردیم.
واقعیت این است که تا سال ۲۰۱۰، شرکت ملی نفتکش ایران با ناوگانی مدرن و میانگین سنی پایین، رتبه نخست ناوگان نفتکش دنیا را در اختیار داشت اما از سال ۲۰۱۲ و با شدت گرفتن تحریمها چالشها نیز آغاز شد.
تا سال ۱۳۹۲ در دریا خدمت کردم و از آن زمان به دفتر مرکزی شرکت ملی نفتکش ایران منتقل شدم. در آنجا مسئولیتهای مختلفی در حوزه برنامهریزی داشتم و آخرین سمتم، مدیریت افسران کلیدی و کاپیتانها به مدت 6 سال بود. از 3 سال پیش نیز در سمت مدیر طرح (Plan Manager) 5 فروند کشتی خدمت میکنم.
در این مدت تمام تلاش من این بوده که در این شرایط دشوار و با وجود دوری دریانوردان از خانواده، حداقل باری بر دوش آنها نیفزاییم و کمک کنیم سفر دریاییشان با آرامش آغاز شود و پایان یابد.
اما درباره اصلیترین چالش امروز در حوزه نفتکش باید عرض کنم که مسئله کمبود نیروی متخصص، مشکل جدی ماست. البته شرکت ملی نفتکش ایران از گذشته ساختاری قوی در حوزه آموزش داشته و دانشگاه و مؤسسات آموزشی مرتبط با خود را راهاندازی کرده است.
هدف اصلی این مجموعه همیشه تربیت نیروی متخصص داخلی و بینیازی از نیروهای خارجی بوده است. در گذشته تعداد زیادی از خدمه کشتیها خارجی بودند اما خوشبختانه این وابستگی برطرف شد و نیروهای ایرانی جایگزین شدند.
اکنون اما کمبود نیرو باعث شده جابهجایی بهموقع دریانوردان با دشواری مواجه شود. با وجود این، همه همکاران در شرکت ملی نفتکش ایران تلاش میکنند در این شرایط حساس، صادرات نفت ایران که حیاتیترین عنصر اقتصادی کشور است، دچار توقف نشود و چرخ اقتصاد مملکت از حرکت بازنایستد.
در پایان از انتخاب اینجانب به عنوان نماینده و عضو کوچکی از شرکت ملی نفتکش ایران تشکر میکنم اما زحمات اصلی در عرصه حمل و صادرات نفت ایران بر دوش دریانوردان عزیز و زحمتکش است و از اینکه در شرایط سخت تحریم کمال همکاری را با وجود همه محدودیتها داشتهاند، نهایت تشکر را دارم.
ثبت دیدگاه